Retorik

SENI RETORIK DAN GAYA BAHASA MELAYU KLASIK

Pengenalan

Retorik merupakan seni penulisan atau pengucapan yang berkesan iaitu seni yang memberikan tumpuan kepada gaya, strategi, bahan dan khalayak. Retorik juga menyentuh hal yang berkaitan dengan cara menyampaikan pendapat, idea dan saranan atau cara menghuraikan sesuatu wahana kepada penulis untuk mempersembahkan pemikirannya, tanggapan atau perasaan dengan jelas dengan menggunakan gaya yang berkesan.
          Gaya bahasa pula dapat dibatasi sebagai cara mengungkapkan pemikiran melalui bahasa secara khas yang memperlihatkan jiwa dan keperibadian penulis. Gaya bahasa adalah bahasa indah yang digunakan untuk meningkatkan efek dengan cara memperkenalkan serta memperbandingkan sesuatu hal yang tertentu dengan hal lain yang lebih umum. Pendek kata penggunaan gaya bahasa tertentu dapat mengubah serta menimbulkan konotasi tertentu.
          Penggunaan retorik dan gaya bahasa dapat dilihat dalam penulisan karya agung Melayu. Apabila dikaitkan dengan karya, pastinya ia berbentuk tulisan yang menjadi tonggak keintelektualan sesuatu bangsa. Melalui tulisan ini dan dengan penggunaan retorik dan gaya bahasa, keindahan sesuatu bahasa dapat dikenali dan jalinan pemikiran juga akan dapat diungkap. Karya agung merupakan karya yang dianggap akan dapat membentuk jati diri sesuatu bangsa sehingga dapat mencerminkan kembali ketamadunan bangsa tersebut pada bila-bila masa. Daripada hasil karya inilah kita dapat mengenali dengan lebih mendalam lagi pemikir atau seniman yang menghasilkan karya tersebut.
          Oleh kerana sesuatu karya agung itu memiliki khazanah pemikiran kekayaan sesuatu bangsa,maka sering kali karya-karya tersebut menjadi rujukan dan landasan bagi sesuatu bangsa untuk mengorak langkah mengejar kemajuan. Malah karya agung juga merupakan karya-karya yang Berjaya meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah, budaya dan social yang kekal dalam kesedaran dan ingatan pembaca. Unsure dalam karya ini merangkumi mutu, nilai ketamadunan dan juga nilai kemanusiaan.


Retorik Bahasa Melayu Klasik

Menurut Kamus dewan, konsep bermaksud pengertian am atau idea yang mendasari sesuatu (2205 :816). Retorik pula dapat difahami sebagai kesenian untuk berbicara baik yang dicapai berdasarkan bakat alam dan keterampilan teknis. Quintilianus pula mendefinisikan retorik sebagai seni pengucapan yang baik (2010 :3). Menurut Corbett dalam George Campbell pula, retorik bermaksud seni atau kemahiran memanfaatkan sesuatu wacana (Teori Balaghah Melayu, 2010 :3). Hashim Abdullah berpendapat bahawa retorik adalah pertuturan yang mempunyai unsur-unsur seni atau sains yang tertumpu pada pemujukan serta menekankan aspek bahasa yang digunakan.
Bahasa Melayu Klasik dikatakan terpisah daripada Bahasa Melayu Kuno apabila wujudnya tulisan jawi. Salah satu karya agung yang dihasilkan pada zaman ini adalah Hikayat Inderaputera. Naskah ini ditulis dalam tulisan jawi yang kemas menggunakan dakwat hitam dan di sana sini terdapat rubrik.
Selepas kedatangan Islam, berlakunya perubahan besar dalam masyarakat Melayu. Hal ini bukan sahaja melibatkan kepercayaan Melayu pada zaman tersebut malahan melibatkan system bahasa masyarakat Melayu. Melalui Hikayat Inderaputera, didapati kepercayaan masyarakat pada zaman ini telah berubah daripada Hindhu Budha kepada Islam. Hal ini boleh dilihat melalui penggunaan beberapa perkataan seperti Allah yang menyentuh tentang agama Islam.

                   Pertama menyebut nama Allah Ta’ala, kemudian
                                      mengatakan,
                             ‘ini surat daripada paduka ayahanda Raja
                                      Tulela Syah datang
                                                kepada paduka anakanda
                             Inderaputera yang gagah lagi perkasa
                                                dan bijaksana. Adapun
                                      jikalau ada kasih baginda…’
                                             (Hikayat Inderaputera :147)

          Pada abad ke-14, kosa kata dalam Bahasa Melayu Klasik mula mendapat pengaruh arab. Hal ini boleh dilihat melalui penggunaan nama watak-watak Islam seperti Raja Syahsyian dalam petikan di bawah.

                                      Maka titah raja Syahsyian kepada
                                         Inderaputera, ‘Hai anak-anakku,
                                      apa bicara anakku sekarang akan segala
                                                anak raja-raja yang
                                                membunuh anakku itu
                                                    (Hikayat Inderaputera : 147)

Dalam zaman Bahasa Melayu Klasik, penggunaan perkataan pangkal ayat adalah berlainan dengan penggunaan penanda wacana pada zaman moden.Antara penanda wacana yang sering digunakan pada zaman moden adalah terdiri daripada alkisah, syahadan,sebermula, maka,hatta dan demikian. Sebagai contohnya dapat dilihat melalui petikan Hikayat Inderaputera seperti dibawah.

                       Alkisah peri mengatakan tatkala Inderaputera bertemu
                                 dengan perbendaharaan Raja Bahram Tabut,
                                         dan peri mengatakan
                                 Inderaputera membunuh ular mamdud dan
                                          peri mengatakan
                                 Inderaputera dan peri mengatakan tatkala
                                          Inderaputera beroleh
                                 hikmat bedi Zahra dalam otak ular mamdud
                                           itu, dan peri mengatakan
                                 tatkala Inderaputera beroleh kuda yang
                                          bernama Janggi Garden,
                                                        (Hikayat Inderaputera :91)

Pada zaman Bahasa Melayu Klasik, ayat yang digunakan adalah panjang. Hal ini sama seperti dalam petikan di atas. Ayat yang panjang ini menyukarkan pemahaman pembaca. Namun begitu, inilah yang dikatakan retorik dalam Bahasa Melayu Klasik. Jika ayat ini diubah menjadi pendek, sudah tentu perkara yang ingin disampaikan tidak akan sampai kerana kesukaran masyarakat pada zaman tersebut untuk memahami system bahasa lain daripada kebiasaan.
          Selain itu, ayat yang digunakan pada zaman ini terdiri daripada ayat pasif. Ayat pasif adalah ayat yang mengutamakan penyambut atau objek asal sebagai judul atau unsur yang diterangkan (komsas dan Tatabahasa Melayu Teras Pegangan Guru,2007 :78). Hal ini boleh dilihat melalui petikan di bawah.

                             “Hai nenekku, bahawa aku disuruhkan oleh
                                                Raja Syahsyian
                               kepada Berma Sakti minta ubat beranak”.
                                                          (Hikayat Inderaputera :16)

Di samping itu, penggunaan kata penegas lah dan pun adalah salah satu ciri Bahasa Melayu Klasik. Hal ini boleh dilihat dengan jelas dalam karya agung Hikayat Inderaputera seperti di bawah.
                             “Adapun diceterakan oleh orang yang
                                      empunya ceritera
                                      Ini demikian bunyinya.”
                                                      (Hikayat Inderaputera :56)

Menurut Affandi dalam Abu Hassan dan Mohd Rashid Idris, orang Melayu lebih mementingkan retorik daripada genre untuk mencapai sesuatu maksud. Hal ini bermakna orang Melayu lebih mementingkan matlamat atau tujuan bercakap berbanding dengan pengucapan yang terlalu khusus dan ketat peraturannya. Menurut beliau lagi, karya-karya Melayu akan lebih mudah dikaji daripada aspek system retorik berbanding sistem puitika.
          Oleh itu pengkaji akan lebih mengetahui sebab karya-karya orang melayu bercorak didaktik dan mengutamakan ajaran moral. Didaktik dapat difahami sebagai mengajar (kamus Dewan ). Hal ini bermaksud sastera melayu mementingkan unsur pengajaran dalam karyanya. Hal ini berbeza dengan karya barat yang hanya mementingkan bahasa dan tujuan penyampaiannya. Didaktik pada zaman Melayu Klasik lebih mengutamakan unsure pengajaran Islam dalam sesuatu karya. Sebagai contohnya dalam petikan di bawah.

                             Maka lihat oleh Laksamana berpuluh-puluh
                                      ribu lorong, dalam itu semuanya juga
                             daripada batu hitam dan batu putih dan
                             merah dan kuning dan hijau ; maka diturap
                                      dengan kapur gemerlapan rupanya
                             bercahaya-cahaya kena sinar sinar cahaya
                             matahari itu. Maka tiadalah terinsaf oleh
                                      segala manusia lagi melainkan Allah
                             Subhanahu wa Taala juga akan perbuatan
                                      orang dalam negeri itu.
                                                          (Hikayat Hang Tuah :524)

Melalui petikan di atas, kita boleh melihat dengan jelas penggunaan perkataan Allah Subhanahu wa Taala. Petikan di atas menerangkan bahawa Laksamana dan Maharaja Setia berasa insaf dalam memerhatikan keindahan di lorong yang dihiasi dengan pelbagai batu yang indah-indah. Keindahan ini perlu bersyukur dengan anugerah yang telah Allah berikan.
          Secara Kesimpulan, dapatlah difahami bahawa retorik Bahasa Melayu Klasik sebagai penggunaan bahasa yang berkesan dalam menyampaikan pengajaran yang dipengaruhi unsur keislaman dan arab. Penulis berharap supaya karya yang dikarangnya akan memberikan unsur didaktik dalam diri pembaca untuk menyampaikan sesuatu didaktik, penulis perlu menggunakan seni pemujukan atau retorik dalam menyampaikan isi sesebuah karya.



Bentuk Binaan Ayat

Menurut Dr Ali Mahmood dalam buku Morfologi dan Sintaksis mendefinisikan sintaksis sebagai cabang ilmu yang mengkaji bentuk, struktur dan binaan atau konstruksi ayat. Sintaksis bukan sahaja mengkaji proses pembinaan ayat tetapi juga hokum yang menentukan bagaimana perkataan disusun dalam ayat. Perbezaan dari segi penggunaan ayat majmuk.
          Umumnya, penutur asli sesuatu bahasa mempunyai kecekapan berbahasa atau daya pengetahuan yang tinggi untuk mengetahui struktur unsur atau struktur konstituen setiap ayat yang terdapat dalam bahasanya, iaitu melalui kebolehannya memenaggal ayat kepada bahagian-bahagian yang tertentu. Namun bentuk dan binaan dalam bahasa Melayu moden tidak sama dengan bentuk dan binaan ayat dalam bahasa Melayu Klasik. Hal ini dapat dilihat di dalam karya-karya Bahasa Melayu Klasik. Karya yang menggunakan Bahasa Melayu Klasik berbeza dengan Bahasa Melayu Moden dari segi susunan dan juga bentuknya. Sebagaimana yang terdapat dalam Hikayat Seri Rama, hikayat ini mempunyai banyak bentuk ayat pasif, penggunaan kata majmuk dan sebagainya yang begitu menonjolkan cirri-ciri bahasa Melayu Klasik.

(i)           Bentuk Ayat Majmuk

Perlu disedari bahawa dalam penggunaan bahasa sehari-hari, kita tidak hanya menggunakan ayat tunggal sahaja. Kita juga sering kali menggunakan ayat yang terdiri daripada dua ayat tunggal atau lebih yang dicantumkan dan seterusnya menjadi satu susunan ayat yang lengkap. Ayat yang terdiri daripada beberapa ayat tunggal yang dicantumkan ini dikenali sebagai ayat majmuk. Ayat majmuk merupakan ayat yang dibina dengan mencantumkan dua ayat tunggal atau lebih, dan percantuman ayat-ayat itu disusun mengikut cara yang tertentu sehingga menjadikannya ayat yang baru. Sebagai contoh ayat majmuk yang terdapat dalam Bahasa Melayu moden seperti berikut :

a)    Emak sedang memasak dan kakak sedang menjahit baju.
i.             Emak sedang memasak.
ii.            Kakak sedang menjahit baju.

Ayat di atas merupakan ayat majmuk yang menggunakan dan sebagai kata hubung dan seterusnya menjadikan ayat tersebut sebagai ayat majmuk gabungan. Namun berbeza pula dengan ayat majmuk yang terdapat dalam Hikayat Seri Rama. Sebagaimana yang telah kita ketahui, ayat majmuk yang terdapat dalam Bahasa Melayu Klasik lebih panjang, berjela-jela dan turut mempunyai kata-kata yang tidak berfungsi dalam penulisan. Contohnya :

b)   Maka Mahaloka dan Pujangga Sura pun sujudlah kepada kaki Maharaja Rawana. Setelah demikian itu, maka ia pun berjalanlah menuju jalan rumah Seri Rama.

i.             Maka Mahaloka pun sujudlah kepada kaki Maharaja Rawana.
ii.            Maka Pujangga Sura pun sujudlah kepada kaki Maharaja Rawana.
iii.          Mereka pun berjalanlah menuju jalan rumah Seri Rama.

Dalam ayat di atas, kata hubung dan digunakan dalam membentuk ayat majmuk gabungan bagi melengkapkan ayat (i) dan ayat (ii). Seterusnya terdapat juga penanda wacana setelah demikian itu di pangkal ayat dan kata maka turut melengkapkan ayat (iii).

(ii)         Struktur Ayat

Ayat merupakan unit pengucapan yang paling tinggi dalam susunan tatabahasa dan mengandungi intonasi yang sempurna. Setiap bahasa mempunyai jumlah ayat yang tidak terhad bilangannya. Namun demikian, daripada bilangan yang tidak terhad itu, ayat-ayat tersebut sebenarnya terbahagi kepada dua golongan sahaja, iaitu golongan yang disebut ayat dasar dan ayat terbitan. Namun, ayat yang terdapat dalam Bahasa Melayu Klasik lebih panjang, berulang-ulang dan terdiri daripada ayat tunggal yang dicantumkan dengan menggunakan kata hubung terutamanya ‘dan’ dan juga penggunaan tanda koma. Contoh dalam Hikayat Seri Rama :

Maka kata Laksamana, ‘Bahawa paduka kekanda itu tiada dapat dibunuh
Oleh segala manusia dan segala binatang yang di dalam hutan itu dan
Jikalau patik tinggalkan tuan puteri, kalau-kalau datang sesal pada patik’

(iii)       Penggunaan Ayat Songsang

Susunan biasa ayat yang terdapat dalam bahasa Melayu ialah subjek+predikat. Namun, dalam percakapan kita sehari-hari, sering terjadi susunan ayat yang berlawanan dengan pola biasa ini, iaitu predikat mendahului subjek. Ayat yang mengandungi susunan predikat+ subjek ini disebut sebagai ayat songsang. Dalam Bahasa Melayu Klasik juga terdapat ayat songsang dengan predikat berada di depan ayat kesan daripada pengaruh bahasa Arab. Contohnya :

                        setelah Seri Rama sudah jauh daripada rumahnya
                       maka maharaja Rawana pun tersembunyi di dalam hutan.

(iv)        Ragam Ayat Pasif

Dalam bidang sintaksis, kejadian ayat aktif dan ayat pasif tergolong dalam huraian ragam ayat. Ayat pasif pada asalnya terbentuk daripada ayat aktif transitif, dan mengandungi kata kerja yang mengutamakan objek asal sebagai judul atau unsur yang diterangkan. Ragam ayat pasif dalam Bahasa Melayu Klasik lebih mengutamakan objek di depan ayat. Contoh penggunaan ragam ayat pasif yang terdapat dalam Hikayat Seri Rama adalah seperti berikut :

Maka seorang engkau jadikan dirimu kijang emas dan seorang engkau jadikan dirimu kijang perak.

(v)          Pola Ayat Dasar

Dalam Bahasa Melayu Klasik, pola ayat dasar yang digunakan jauh lebih mudah. Kebiasaannya, subjek yang digunakan adalah nama khas. Selain daripada itu juga, pola ayat dasar yang terdapat dalam Bahasa Melayu Klasik sangat sukar untuk dikembangkan. Contoh pola ayat dasar yang terdapat dalam Hikayat Seri Rama adalah seperti berikut:


                   FN+ FN= Dirimu kijang emas
                   FN+ FK= Maharaja Rawana menyuruh
                   FN+ FA= Seri Rama sudah jauh
                   FN+ FS= Perjangga Sura naiklah ke atas.

Frasa dan Klausa

(i)           Frasa

Dalam karya agung, kita dapat melihat beberapa aspek yang berkaitan dengan frasa. Karya agung yang menjadi kajian bagi aspek frasa merupakan Hikayat Inderaputera. Dalam penulisan karya ini, kita dapati bahawa dari aspek penggunaan frasa nama terdapat pelanggaran struktur binaan frasa nama.
     Walaubagaimanapun, dalam Hikayat ini kita dapat melihat bahawa struktur binaan frasa nama yang digunakan tidak mengikut struktur bahasa Melayu Moden. Contohnya :
     “…Syahdan beberapa raja-raja takluk kepadanya memberi
     Upeti pada genap tahun, dan empat puluh raja-raja yang memakai
     Kulah yang keemasan dengan alat senjata hadir dibawah istana raja itu “
                                         (Hikayat Inderaputera,2007 :4)

(ii)         Klausa

Klausa merupakan satu unit rangkaian perkataan yang mengandungi subjek dan predikat. Klausa mempunyai dua jenis iaitu klausa bebas dan klausa tidak bebas. Klausa bebas merupakan klausa yang boleh berdiri sendiri dan bersifat sebagai ayat lengkap apabila diucapkan dengan intonasi yang sempurna. Manakala,klausa tidak bebas tidak dapat menjadi sebuah ayat dan memerlukan klausa lain untuk melengkapkannya.klausa tidak bebas mempunyai beberapa fungsi antaranya adalah sebagai subjek, objek, pelengkap dan keterangan.


     Dalam Hikayat Inderaputera, terdapat beberapa klausa yang mendukung fungsi tersebut. Hal ini dapat dilihat dalam petikan ayat tersebut.

              “maka diperbuat oleh pandai kayu itu seekor
              Ikan terlalu indah-indah rupanya seperti rupa ikan yang benar”
                                  (Hikayat Inderaputera, 2007:6)

Dalam petikan di atas, klausa seperti rupa ikan yang benar merupakan Klausa tidak bebas. Hal ini demikian kerana maksud klausa tersebut tidak difahami sekiranya klausa sebelumnya digugurkan.’       



No comments:

Post a Comment