Karyawan Agung

Ketokohan merujuk kepada kekuatan dan keistimewaan seseorang tokoh. Tokoh-tokoh yang dibincangkan dibahagikan kepada dua iaitu tokoh karya klasik dan tokoh karya moden.

Tokoh karya klasik

Tun Seri Lanang


Tun Seri Lanang ialah penulis dan pengarang Sejarah Melayu. Nama sebenar beliau ialah Tun Muhamad, bergelar Paduka Raja, seorang yang berjawatan Bendahara. Tun Seri Lanang dilahirkan di Bukit Seluyut, Johor pada tahun 1565. Kedudukannya sebagai Bendahara Paduka Raja Johor antara tahun 1580 dan 1615. Ada tanda-tanda yang menunjukkan beliau mempunyai darah keturunan Tun Perak, Bendahara Melaka yang sangat bijak dan membawa Melaka ke persada dunia. Tun Seri Lanang sebenarnya bukanlah terkenal sebagai pengarang. Belaiu lebih terkenal sebagai pemimpin. Namun, beliau mempunyai minat dalam dunia kepengarangan. Titah raja dilakukannya dengan sempurna. Beliau mendapatkan sebuah Hikayat Melayu di Goa, Sulawesi dan kemudiannya menyusun, menambah dan memperbaiki bahagian-bahagian yang perlu. Kerja mengarang dimulai pada bulan Februari 1614 sewaktu di Johor dan kemudia disambung di Aceh (Abdul Rahman Napiah et al. 2013:34).

            Sejarah Melayu ditulis 103 tahun setelah Melaka ditakluk Portugis. Tambahan pula, semasa menulis Sejarah Melayu, Tun Seri Lanang berada dalam tawanan Aceh. Setelah teks itu sempurna dikerjakan, Tun Seri Lanang sedar bahawa isinya adalah mengenani salasilah raja-raja Melaka. Teks diberi nama Sulalatus Salatin yang beerti Salasilah Segala Raja-Raja. Kemudian diterjemahkan oleh golongan moden menjadi Sejarah Melayu.

            Sejarah Melayu tergolong dalam genre sastera historiografi, iaitu karya yang bercorak sejarah. Sastera sejarah ataupun disebut juga sebagai sastera historiografi ialah sebuah genre sastera yang berkembang di zaman sastera klasik: Sastera Islam. Sesuai dengan namanya, sastera historiografi ingin menggambarkan pertumbuhan dan perkembangan kerajaan sesebuah negara atau negeri. Meskipun ia belum membawa konsep sejarah seperti yang difahami hari ini, sastera sejarah boleh dirujuk untuk mendapat gambaran kerajaan masa silam (Abdul Rahman Napiah et al. 2013:35).

            Sejarah Melayu berisi dengan sejarah Melaka daripada zaman pertumbuhannya, zaman keemasan dan akhirnya keruntuhannya di tangan Portugis. Ia menjadi bahan rujukan zaman-berzaman untuk mengkaji tamadun Melayu. Isi ceritanya yang berbentuk sejarah itu mengandungi pelbagai catatan dan kisah seperti kisah pembukaan negeri, aktiviti-aktiviti raja dan undang-undang bernegeri dan berkerajaan. Sejarah Melayu juga mengandungi isi yang menceritakan asal-usul raja, asal-usul nama tempat dan adat istiadat. Kita juga dapat temui gambaran kehidupan dan budaya kerajaan Melaka atau budaya feudal. Ia turut membincangkan budaya keagungan dan kebesaran bagi pemerintah bernegara.


Raja Ali Haji



Raja Ali Haji merupakan pengarang Tuhfat al-Nafis. Nama sebenar beliau ialah Raja Ali Haji bin Raja Ahmad Haji. Beliau dilahirkan di Penyengat, Riau dalam tahun 1809. Ayahnya seorang tokoh intelektual tradisional Riau yang pernah melibatkan diri dalam perkembangan politik sekitar kepulauan Johor-Riau. Ayahnya juga pernah menjadi utusan Sultan Riau kepada Gabenor Belanda, Van Der Capellen di Jakarta. Masa perjalanan ulang-alik inilah Raja Ali Haji mengikut ayahnya dan menimba pengalaman yang banyak, misalnya beliau dapat menemui sarjana Barat seperti T.Rooda dan H.Von Der Waal.

            Beliau telah menunaikan haji dan belajar Bahasa Arab, pengetahuan agama serta ilmu sufi yang amat berguna pada kerja kreasi sastera dan tugasnya kemudian, sebagai Perdana Menteri kepada Raja Riau dan penasihat politik kepada Yang di Pertuan Muda Riau. Atas kegigihannya, Penyengat terus berkembang dan menjadi pusat kebudayaan Melayu dan Islam yang penting pada abad ke-19. Kedudukan Raja Ali Haji sebagai pendidik ilmu tasawuf kepada orang-orang besar istana kerajaan Riau dan juga kepada rakyat umum adalah satu keistimewaan kerana penulisannya dipengaruhi oleh pandangannya selaku seorang pemerhati. Berdasarkan pembacaan, pengalaman serta sejarah Raja Ali Haji, beliau mampu menghasilkan karya yang kritis dan indah. Melalui Tuhfat al-Nafis, beliau menceritakan peristiwa-peristiwa yang berlaku dengan teliti. Perkara-perkara yang diketahuinya, diceritakan sambil menghuraikan pandangannya secara terus terang. Namun, kadang-kadang beliau juga meluahkannya dalam bentuk satira (Abdul Rahman Napiah et al. 2013:36).

            Tuhfat al-Nafis mencungkil pengalaman pahit dan kehampaan orang Melayu kerana kehilangan hak pemerintahan. Kehilangan kuasa Melayu berpunca daripada kejahilan raja Melayu yang tidak nampak muslihat Bugis, malah sebaliknya meraikan Bugis sebagai penyelamat yang mengembalikan kedaulatan mereka. Karya ini ditulis untuk mengkritik peribadi raja Melayu yang lemah. Memang tujuan penulisan satira yang ditunjukkan oleh Raja Ali Haji sebenarnya bukan bercerita tetapi lebih untuk mengkritik.  Raja Ali Haji dapat menghuraikan psikologi budaya di samping memberi gambaran psikologi sosial masyarakat yang ditulis olehnya. Tuhfat al-Nafis merupakan sebuah karya agung bersifat sejarah yang telah dihasilkan oleh Raja Ali Haji pada tahun1865. Isi kandungan karya ini mengisahkan peristiwa-peristiwa sejarah yang berlaku di negeri-negeri kepulauan Melayu terutamanya Melaka, Singapura dan Johor-Riau.

            Raja Ali Haji berpendidikan Arab, seorang pendakwah dan hidup dalam lingkungan istana di Pulau Penyengat, Riau. Lantas, terserlahlah gaya bahasa Melayu klasik melalui karyanya. Raja Ali Haji tidak menggalakkan penggunaan bahasa pasar kerana beliau percaya penggunaan seperti ini akan menjejaskan dan merosakkan kemurniaan bahasa Melayu. Teknik penulisan Raja Ali Haji juga masih jelas terikat dengan teknik penulisan sastera tradisional Melayu yang mana kita dapati bahawa jalan ceritanya sering terganggu. Sesuatu cerita itu kadang-kadang tidak diakhiri dengan sempurna malah dimasukkan peristiwa lain dalam cerita yang diceritakan itu. Namun, Raja Ali Haji telah membawa beberapa pembaharuan yang bermanfaat melalui Tuhfat al-Nafis. Pembaharuan penting yang telah beliau lakukan adalah mencatatkan tarikh pada peristiwa-peristiwa sejarah yang diceritakannya. Catatan tarikh yang dilakukan oleh Raja Ali Haji memberi pembaca suatu arah dimensi yang tepat, jelas dan konkrit.

            Berhubung Raja Ali Haji sebagai penulis karya sejarah, Mohd. Taib Osman menyifatkannya sebagai...”the most critical of the Malay historians of old...” dan beliau sedar apa yang ditulisnya adalah sejarah dan telah mengisi fungsi-fungsi sejarah ketika itu, di mana sejarah yang difahami pada zamannya bukan setakat mencatat peristiwa demi peristiwa, tetapi ada dituliskan tarikhnya yang tidak diambil perhatian oleh orang lain sebelum Raja Ali  Haji (Abdul Rahman Napiah et al. 2013:39).


Hamzah Fansuri



Hamzah Fansuri ialah seorang penyair yang dikatakan lahir di Barus atau Fansur pada penghujung abad ke-16 dalam wilayah kekuasaan Aceh. Negeri asalnya juga dipertikaikan, sama ada “Syahru Nawi”, nama bandar Ayuthia, ibu kota kerajaan Siam pada zaman dahulu atau nama lama tanah Aceh sempena nama seorang pangeran Siam bernama Syahir Nuwi yang membangunkan Aceh sebelum kedatangan Islam. Aceh pada zaman itu menjadi pusat ilmu pengetahuan Islam ada abad ke-16. Ilmu tasawuf merupakan aliran agama yang amat terkenal pada masa itu. Sewaktu pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam Syah (1606/1607 – 1636 TM), banyak naskhah sastera yang tercipta dan antara tokoh yang dikenali sehinggalah ke hari ini ialah Syeikh Hamzah Al-Fansuri atau dikenali juga dengan nama Hamzah Fansuri (Abdul Rahman Napiah et al. 2013:39).

            Syeikh Hamzah Fansuri adalah seorang cendekiawan, ulama tasawuf, dan budayawan terkemuka yang diperkirakan hidup antara pertengahan abad ke-16 sampai awal abad ke-17. Nama gelar atau takhallus yang tercantum di belakang nama kecilnya memperlihatkan bahawa pendekar puisi dan ilmu suluk ini berasal dari Fansur, sebutan orang-orang Arab terhadap Barus, sekarang merupakan sebuah kota kecil di pantai barat Sumatera yang terletak di antara kota Sibolga dan Singkel. Sampai abad ke-16, kota ini merupakan pelabuhan dagang penting yang dikunjungi para saudagar dan musafir dari negeri-negeri jauh (http://www.tintaguru.com/2013/04/hamzah-al-fansuri-biografi-karya-dan.html).

            Ada dari kalangan ulama sufi yang mengatakan bahawa Hamzah Fansuri merupakan seorang penganut syi’ah yang sesat dan ada yang berpendapat bahawa beliau mengikut mazhab Imam Syafie dalam bidang fikah dan mengamalkan tarekat Qadiriyah. Dari berbagai sumber disebutkan juga bahawa  Hamzah Fansuri telah belajar berbagai ilmu yang memakan waktu lama. Selain belajar di Aceh, beliau telah mengembara ke pelbagai tempat, antaranya ke Banten (Jawa Barat), bahkan sumber yang lain ada menyebut bahawa beliau pernah mengembara ke seluruh tanah Jawa, Semenanjung Tanah Melayu, India, Parsi dan Arab. Dikatakan bahawa Hamzah Fansuri sangat mahir dalam ilmu-ilmu fikah, tasawuf, falsafah, mantiq, ilmu kalam, sejarah, sastera dan lain-lain. Dalam bidang bahasa pula, beliau menguasai dengan kemas seluruh sektor ilmu Arabiyah, fasih dalam ucapan bahasa itu, berkebolehan berbahasa Urdu, Parsi, Melayu dan Jawa.

            Karya-karya Hamzah Fansuri sentiasa mengandungi kritikan-kritikan tajam terhadap dunia politik dan raja-raja sehinggakan beliau serta pengikutnya tidak disenangi oleh kalangan istana. Disebabkan kebencian ini, nama belia tidak termaktub dalam kitab penting sejarah Aceh iaitu Hikayat Aceh dan Bustanus-Salatin. Selain bidang kesusasteraan, Hamzah Fansuri juga mempelopori bidang penulisan puisi falsafah dan mistik bercorak Islam. Karya-karya beliau dalam aspek ini tidak dapat ditandingi. Beliau juga orang pertama yang melahirkan kitab ilmiah bahasa Melayu yang mempertingkatkan darjat bahasa Melayu sebagai sebuah bahasa intelektual dan penting dari aspek penyebaran ilmu dan persuratan (Abdul Rahman Napiah et al. 2013:40).

              Hamzah Fansuri terkenal sebagai pelopor puisi Islam yang bersifat agama, tasawuf dan sufi. Ruba’i Hamzah Fansuri yang mengandungi 42 buah rangkap syair yang berisi ajaran Wahdatul Wujud. Syair-syair beliau yang lain ialah:

a. Syair burung pingai
b. Syair dagang
c. Syair pungguk
d. Syair sidang faqir
e. Syair ikan tongkol
f. Syair perahu

Syair-syair Hamzah Fansuri merupakan syair Melayu yang tertua, mempunyai sifat mistikal dan melambangkan perhubungan dengan Tuhan dengan manusia. Karangan-karangan Syeikh Hamzah Fansuri yang berbentuk kitab ilmiah antara lain :

a. Asfarul ‘arifin fi bayaani ‘ilmis suluki wa tauhid
b. Syarbul ‘asyiqiin
c. Al-Muhtadi
d. Ruba’i Hamzah al-Fansuri

            Menurut R.O Winstedt, syair-syair yang dihasilkan oleh Hamzah Fansuri secara keseluruhannya menggunakan irama pantun walaupun urutannya mengikut irama syair. Perkara ini tidak dinafikan kerana Hamzah Fansuri merupakan orang yang pertama memperkenalkan rima akhir a-a-a-a dalam puisi empat baris sebagai pengucapan sastera. Menurut C. Hooykas pula, kebanyakan syair Hamzah Fansuri kerap menggunakan perkataan-perkataan Arab yang menyebabkan tidak ramai yang membaca syair-syairnya. Beliau sebenarnya sengaja menggunakan perkataan Arab secara kerap kerana beliau menulis untuk mengajak para pembaca karyanya untuk berfikir ke arah membentuk budi pekerti dan sebagai seorang penyair agama dan bukannya sekadar sebagai hiburan semata-mata (Abdul Rahman Napiah et al. 2013:41).

            Hamzah Fansuri sebagai sasterawan Islam diterima oleh kawan dan lawan. Syed Muhammad Naquib Al-Attas (1968) menganggapnya sebagai sasterawan ulung Nusantara. R.O Winstedt (1923) menyatakan beliau sebagai orang pertama menulis ilmu tasawuf dalam bentuk sastera iaitu syair. Sebagai seorang pengarang, Hamzah Fansuri merupakan seorang yang prolifik, rajin dan penuh dedikasi. Beliau hidup sebagai seorang sufi dan kerja kepengarangannya dilakukan penuh sufistik (Abdul Rahman Napiah et al. 2013:42).



Tokoh karya moden


Keris Mas



Riwayat hidup

Kamaluddin Muhammad atau Keris Mas merupakan penerima anugerah Sasterawan Negara Malaysia yang pertama ketika ia mula diadakan pada tahun 1981. Beliau dilahirkan pada 10 Jun 1922 di Kampung Ketari, Bentong, Pahang. Keris Mas ialah penulis karya agung untuk genre cerpen. Sebagai penulis cerpen, beliau mempunyai latar yang cukup, pendidikan awalnya ialah sekolah Melayu sehingga darjah lima. Kemudian beliau menyambung pengajiannya ke Sumatera untuk melanjutkan pelajaran menengah di Tawalib School dan di Kolej Kulliatul Muallimin al-Islamiah, sebuah Kolej Perguruan Islam sehingga memperoleh Diploma Perguruan. Beliau juga mengikuti kursus London Matriculation sehinggalah meletusnya Perang Dunia Kedua. Ketika zaman mudanya, Keris Mas pernah berkhidmat sebagai Pegawai Penerangan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) Cawangan Pahang.

Karya dan sumbangan

            Sepanjang hayatnya, beliau telah menghasilkan Kumpulan Cerpen Sasterawan Negara Keris Mas 1946-1989 yang memuatkan 76 buah cerpen, satu bilangan yang cukup besar untuk zamannya. Mengarang sememangnya menjadi pilihan hidupnya. Keris Mas tidak menjadi pengarang kerana tiada kerjaya lain atau diminta oleh orang lain untuk menjadi pengarang. Beliau sedar pilihannya dan sedar juga genre yang ditulisnya. Dorongan berkarya datang daripada dirinya sendiri. Beliau memilih kerja pengarang kerana ia sesuai dengan dirinya dan perjuangan hidupnya (Mana Sikana, 2013).
   
       Perjalanan karier Keris Mas sebagai sasterawan dapat didasarkan pada empat anjakan kepengarangan. Pertama, peringkat kehadiran diri, iaitu antara 1946 hingga 1950. Dalam era ini banyak cerita berputar sekitar soal cinta yang menunjukkan tendensi zaman yang romantis.  Zaman permulaan ini adalah dalam proses pencarian subjek dan diri. Kedua, peringkat pelanggaran dan pengukuhan antara 1950 hingga 1957, iaitu dalam konteks membina kekhasan diri. Ini memperlihatkan zaman prolifik dengan pembaharuan dan kematangannya. Baik daripada aspek tekstualiti mahupun kontekstualitinya. Peringkat ini menyaksikan Keris Mas sebagai cerpenis.

            Ketiga, zaman pascamerdeka. Keris Mas mula kurang berkarya, tetapi ia sudah mempunyai sifat kepengarangan yang idealistik dan memiliki individualisme. Karya-karya yang dihasilkan mantap dan kuat. Pada tika ini, beliau banyak terlibat dalam pengurusan seperti urusan Dewan Bahasa dan Pustaka dan mengurus beberapa hadiah sastera tanah air. Keempat, peringkat selepas persaraan. Keris Mas pernah bertugas sebagai Karyawan Tamu di Dewan Bahasa dan Pustaka. Beliau telah menghasilkan beberapa karya dan salah sebuah daripadanya Saudagar Besar dari Kuala Lumpur, diterima sebagai novel besar. Novel lainnya ialah Rimba Harapan (Abdul Rahman Napiah et al. 2013:44).

Antara cerpen yang dihasilkan oleh Keris Mas:

      Cerpen Wasiat Orang Bangsawan’
      Cerpen ‘Bukan Kerana Dia’
      Cerpen ‘Banyak Anak’
      Cerpen ‘Bilik Belakang’
      Cerpen ‘Keras Hati’

Antara novel yang dihasilkan:

      Novel ‘Pahlawan Rimba Malaya’
      Novel ‘Korban Kesuciannya’
      Novel ‘Anak Titiwangsa’
      Novel ‘Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur’
      Novel ‘Rimba Harapan’

Keris Mas memilih cerpen sebagai genre pertamanya. Meski beliau juga menulis sajak pada zaman awalnya, tetapu keinginannya untuk menyampaikan cerita yang bermanfaat menyebabkan minatnya terhadap genre ini lebih tinggi dan sesuai dengan zamannya.


Usman Awang



Riwayat hidup

Usman Awang yang yang dikenali dengan nama penanya Tongkat Warrant, dilahirkan pada 12 Julai 1929 di Kampung Tanjung Lembu, Kuala Sedili, Kota Tinggi, Johor. Usman Awang mendapat pendidikan awal di Sedili, Mersing dan Muar. Beliau pernah bekerja sebagai petani dan buruh paksa di Singapura. Hal ini dapat membuktikan bahawa beliau seorang yang cekal dan tabah dalam menghadapi cabaran hidup. Setelah pulang dari Singapura, beliau bekerja sebagai budak pejabat dan menyertai pasukan polis Jepun. Pada tahun 1946, beliau menjadi anggota polis dan ditugaskan di Melaka. Setelah berhenti menjadi polis, beliau berpindah ke Singapura dan bekerja sebagai pembaca pruf, wartawan dan sidang pengarang Mingguan Melayu. Pada tahun 1952, Usman Awang bekerja di Utusan Melayu sebagai pengarang Utusan Zaman dan Mastika (Mohd. Yusof Hasan dan Siti Khariah Mohd. Zubir, 2013:107).

            Usman Awang pernah bertugas di Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1963 hingga 1983. Beliau bertugas sebagai sidang pengarang dan pengarang majalah-majalah Dewan Bahasa, Dewan Masyarakat, Dewan Sastera dan Dewan Budaya. Beliau juga pernah bertugas sebagai Pegawai Penyelidik Kanan dan Ketua Bahagian Perkembangan dan Pembinaan Sastera. Usman Awang seorang yang berjiwa sastera. Sebagai tokoh bahasa dan kesusasteraan, Usman Awang diberi penghormatan sebagai Pejuang Sastera pada tahun 1976, S.E.A Write Award pada tahun 1982, penerima Ijazah Kehormat Doktor Persuratan dari Universiti Malaya dan Anugerah Sasterwan Negara yang ke-3 pada tahun 1983, anugerah darjah kebesaran “Dato” kerajaan Perak pada tahun 1991 dan Anugerah Seniman Agung pada tahun 1999. Beliau meningga dunia pada 29 November 2001 di Kuala Lumpur (Mohd. Yusof Hasan dan Siti Khariah Mohd. Zubir, 2013:108).

Karya dan sumbangan

Selain bertugas di Dewan Bahasa dan Pustaka, Usman Awang juga bergiat aktif dalam menghasilkan karya dalam genre novel, cerpen, sajak dan drama. Novelnya adalah seperti Tulang-Tulang Berselerakan (1966), cerpennya terdapat dalam Antologi Degup Jantung (1963), Koleksi Terpilih Usman Awang (1995), Tongkat Warrant Seniman Agung- Ini Saya Punya Kerja (1999) dan antologi bersama seperti Cerita-Cerita Pendek DBP (1958), Mekar dan Segar (1960), Dua Zaman Antologi Cerpen Pilihan 1947-1962 (1965), Dongeng Merdeka (1985), Cerpen Malaysia Selepas Perang Dunia Kedua (1988) dan Suatu Subuh Yang Bening.

            Usman Awang juga giat menghasilkan sajak yang dimuatkan dalam antologi persendirian seperti Gelombang (1961), Duri dan Api (1967), Kaki Langit (1971), Salam Benua (1982), Puisi-Puisi Pilihan Sasterwan Negara (1987), Koleksi Terpilih Usman Awang (1995) dan Pilihan Puisi Usman Awang (1995). Sajak-sajak beliau juga dimuatkan dalam antologi bersama seperti Bintang Mengerdip (1984), 100 Sajak Malaysia (1984), Suara Kemanusiaan (1994) dan Kuntum Pertiwi Buku 1 (1995). Dalam bidang penulisan, sajak-sajak Usman segar dengan rasa kemanusiaan, romantis dan akrab dengan akar budi Melayu. Beliau antara penyair Melayu yang mengekalkan ciri-ciri pantun dalam sebahagian sajaknya, walaupun telah melonggarkan beberapa ikatan konvensional. Sajak-sajak Usman Awang gemar dideklamasikan oleh peminat seni dan pelajar sekolah. Antaranya sajaknya yang cukup popular termasuklah Bunga Popi, Gadis di Kuburan, Pak Utih, Ke Makam Bonda, Nasib Buruh dan Salam Benua (Halilah Haji Khalid, 2004: 16).

Selain menghasilkan sajak, cerpen dan novel, beliau turut menghasilkan drama. Kumpulan drama persendirian Usman ialah Tamu di Bukit Kenny dan Tiga Lakonan Sebabak (1968), Tirai Zaman (1969), Di Bawah Matahari (1969), Uda dan Dara (1976), Drama-Drama Pilihan Sasterawan Negara (1988), Matinya Seorang Pahlawan (1992) dan Koleksi Terpilih Usman Awang (1995) (Mohd. Yusof Hasan dan Siti Khariah Mohd. Zubir, 2013:108). Usman Awang bukan sahaja bergiat aktif dalam bidang penulisan, beliau juga aktif dalam aktiviti dan organisasi penulis. Beliau merupakan salah seorang pengasas Ikatan Persuratan Melayu Melaka (IPM), Setiausaha Asas 50 di Singapura dan Ketua PENA yang pertama (1962-1965).


            Usman Awang juga antara penulis yang mengambil inisiatif mengadakan Hari Puisi, Cempaka Berbunga, Malam Gema Puisi dan Genta Rasa di Panggung Anniversary, Manifestasi Dua Seni dan banyak lagi. Usman Awang pernah diundang melawat ke luar negara atas namanya sebagai penyair dan dramatis terkenal. Kegiatan Usman dalam penulisan dan sumbangannya yang besar kepada pengembangan kesusasteraan Melayu telah diberikan penghargaan oleh Kerajaan Malaysia. Antaranya Usman dilantik sebagai salah seorang anggota Panel Hadiah Karya Sastera dan pada 29 Mei 1976, beliau dianugerahi gelaran Pejuang Sastera (Halilah Haji Khalid, 2004: 17).






Rujukan:

Abdul Rahman Napiah, Lanang Jaya Hj. Rohani, Hj. Mohd. Rashid Idris dan Hj. Naffi Mat
      (2013). Penghayatan karya agung Melayu (KBR 3063). Pusat Pendidikan Luar.

Halilah Haji Khalid (2004). Usman Awang dalam esei dan kritikan. Kuala Lumpur: Dewan
      Bahasa dan Pustaka.
Mana Sikana (2013). Dari Barat ke Timur: Teori dan kritikan sastera. Kuala Lumpur: Dewan
      Bahasa dan Pustaka.
Mohd. Yusof Hasan dan Siti Khariah Mohd. Zubir (2013). Ikon kesusasteraan 11 pemikiran
      global sasterawan negara Malaysia. Tanjong Malim: Penerbit UPSI.
Yusuf Amin Nugroho. Diperoleh pada Mac 28, 2014 daripada http://www.tintaguru.com/2013/04/

No comments:

Post a Comment