Takrif Melayu
- Menurut Alias Mohammad Yatim (1998:1), Bahasa Melayu adalah bahasa ibunda kepada orang keturunan Melayu atau bangsa Melayu. Bangsa Melayu pula merujuk kepada bangsa-bangsa Austonesia yang terdapat di Tanah Melayu dan Kepulauan Melayu.
- Istilah Melayu ditemui dalam tulisan Cina sebagai “Mo-lo-yeu” pada tahun 644 atau 645 Masihi. Kerajaan Melayu dikatakan mengirim utusan ke negara China untuk menghadiahkan hasil bumi kepada kerajaan China.
- Istilah ‘Melayu’ terbit daripada perkataan Sanskrit ‘Malaya’ atau mungkin daripada perkataan Tamil ‘Malai’ yang bererti ‘bukit’ atau ‘Tanah Tinggi’
- Dalam Pusat Rujukan Persuratan Melayu ada menyebut catatan dalam kesusasteraan China menyatakan bahawa pengembara yang singgah di Nusantara mendapati bahasa yang dituturkan penduduk di situ ialah bahasa ‘K’un-lun’. Bahasa ini dipercayai oleh penyelidik sebagai bahasa Melayu kuno.
Pengertian yang luas
Istilah Melayu merujuk kepada bangsa-bangsa Austronesia
yang terdapat di Semenanjung Tanah Melayu dan kawasan-kawasan gugusan kepulauan
Melayu. Berdasarkan “The Malay Culture Study Project” (1972), konsep Melayu
merujuk kepada suku bangsa di Semenanjung Tanah Melayu, termasuklah orang-orang
Melayu di Thailand, Indonesia, Filipina dan Madagaskar.
Secara umumnya dapatlah dikatakan bahawa pengertian
Melayu merujuk kepada bangsa yang berbahasa Melayu yang mendiami Semenanjung
Tanah Melayu, pantai Timur Sumatera dan beberapa tempat lain di Nusantara.
Pengertian yang sempit
Pengertian yang sempit ialah seperti yang terdapat dalam
Perlembagaan Malaysia, iaitu Perkara 153 mengatakan bahawa seseorang itu dapat
ditakrifkan sebagai Melayu apabila memiliki ciri-ciri seperti: lazimnya
berbahasa Melayu, berkebudayaan Melayu dan beragama Islam (yang murtad, tukar
kewarganegaraan : taraf Melayu - hilang )
Tafsiran Melayu mengikut pengertian suku bangsa lebih
berdasarkan etnik (keturunan biologi). Walaupun begitu, syarat berbahasa Melayu
dan kebudayaan Melayu masih diperlukan. Walau bagaimanapun, mereka tidaklah
semestinya beragama Islam. Untuk maksud ini, orang-orang Melayu ialah:
- orang-orang Melayu seperti yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia.
- orang-orang Melayu yang mendiami kawasan Selatan Thai, Pesisir
Sumatera (utara Medan, Deli, Serdang, Palembang, Riau, Lingga ) ada beragama
Budha, Kristian
- orang-orang Melayu di bahagian pertama Sarawak ada beragama Kristian
- orang-orang Melayu di Brunei dan Sabah ada yang tiada agama,
agama-agama lain
Tafsiran Melayu mengikut pengertian ras merangkumi
penduduk Seluruh Nusantara. Berdasarkan kajian Geldern dan Kern, kumpulan
bangsa Melayu berasal dari utara ke selatan. Mereka berasal daripada satu
kelompok bangsa kemudian tersebar ke seluruh Nusantara. Pengertian mengikut ras
ini lebih tertumpu kepada suatu rumpun bangsa yang besar dan berkaitan.
Etimologi
Etimologi menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 402)
bermaksud cabang ilmu linguistik yang mengkaji asal usul dan perkembangan
sesuatu kata. Sementara, Pusat Rujukan Persuratan Melayu pula menyatakan
“etimologi” itu sebagai cabang ilmu bahasa mengenai asal-usul perkataan serta
perubahan pada bentuk dan maknanya ataupun cabang ilmu linguistik yang mengkaji
asal-usul dan perkembangan sesuatu kata.
Etimologi
“Melayu”
Perbincangan perkataan “Melayu” akan dilihat dari segi
asal usul dan perkembangan perkataannya. Walau bagaimanapun, perkara utama yang
harus ditekankan ialah perbincangan ini hanya meliputi kajian perkataaan
tersebut terhadap karya Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu sahaja. Justeru,
dapat kita lihat bahawa sejauh mana perbincangan tentang asal usul perkataan
“Melayu” itu sendiri dalam karya agung Sulalatus Salatin oleh Bendahara Tun Sri
Lanang.
Sulalatus Salatin merupakan sebuah karya yang tercipta
dari titah raja:
“Hamba dengar ada
Hikayat Melayu dibawa oleh seseorang dari Goa; barang kita perbaiki kiranya
dengan istiadatnya, supaya diketahui oleh segala anak cucu kita yang
kemudian daripada kita dan boleh diingatkannya oleh segala mereka itu, dan
mudah-mudahan beroleh faedah ia daripadanya.”
(A.Samad Ahmad, 2006: 2)
Terdapat satu petikan dalam bab II versi A.Samad Ahmad (2006:19)
yang berbentuk;
“Alkisah maka tersebutlah perkataan ada sebuah negeri di
tanah Andalas, Palembang namanya, Demang Lebar Daun nama rajanya. Asalnya
daripada anak cucu Raja Sulan juga. Muara Tatang nama sungainya. Maka di hulu
Muara Tatang itu ada sebuah sungai, Melayu namanya. Dalam sungai
itu ada sebuah bukit, Seguntang Mahameru namanya.”
(A.Samad Ahmad, 2006: 19)
Walaupun Tun Sri Lanang sendiri tidak mengatakan bahawa
perkataan “Melayu” itu asalnya dari nama sebatang sungai, sebaliknya hanya
sekadar ingin mengatakan terdapat sebatang sungai disana yang terdapat di
Andalas, Palembang. Namun, secara tidak langsung beliau telah memberikan
gambaran kepada masyarakat pada masa kini tentang keberadaan nama atau
perkataan “Melayu” itu serta usia perkataan tersebut walaupun tidak secara
terperinci.
Konsep karya agung
Karya Agung dalam konteks dunia Melayu boleh ditakrifkan
sebagai karya yang nilainya tahan zaman, yakni yang kekal sepanjang zaman
sebagai khazanah budaya dan ilmu Melayu. Nilai yang dimaksudkan ialah nilai
seni, nilai budaya, nilai ilmu dan pemikiran yang terkandung di dalamnya, nilai
pada teknik kepengarangannya yang luar biasa dan nilai bahasa yang tinggi dan
indah (Abdul Rahman Napiah et al.
2013:1).
Karya Agung ialah karya ulung yang meninggalkan kesan
budaya, pemikiran, pandangan dan falsafah hidup yang berkekalan dalam ingatan
bersama sesuatu bangsa. Yang dimaksudkan dengan karya ulung ialah karya yang
berjaya meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah dan nilai budaya dan sosial
yang kekal dalam kesedaran dan ingatan bersama bangsa itu (Abdul Rahman Napiah et al. 2013:2).
Karya Agung Melayu ialah karya yang melambangkan
keunggulan daya cipta seniman, penulis dan pemikiran bangsa Melayu dalam
menggambarkan idealisme, nilai, pandangan hidup, adat budi, kesedaran moral dan
visi bangsa dan masyarakatnya melalui bentuk sastera dan seni yang tinggi
nilainya sehingga kesan seni, budaya dan falsafah kekal sepanjang zaman dalam
minda kolektif bangsa Melayu. Karya Agung Melayu beerti karya agung yang
ditulis atau diungkapkan atau dilisankan (pepatah, pantun, lipur lara dan
sebagainya) dalam Bahasa melayu, tanpa mengambil kira kelompok bangsa atau
etnik dalam kawasan Dunia Melayu, sama ada orang Melayu di Semenanjung Tanah
Melayu atau orang Melayu Brunei, Aceh, Bugis dan selainnya yang menghasilkan
karya itu. Sempadan geografi dan etnik tidak timbul dalam perkara ini. Yang
penting, karya berkenaan mampu mencetuskan unsur-unsur pemikiran, sistem nilai
dan kepercayaan, falsafah atau pandangan hidup bangsa Melayu turun-temurun
(Abdul Rahman Napiah et al. 2013:3).
Karya Agung Dunia Melayu merujuk kepada karya agung di
kawasan Dunia Melayu yang terdapat dalam bahasa-bahasa serumpun atau
bahasa-bahasa Melayu-Polinesia yang lain. Terdapat banyak karya dalam
bahasa-bahasa lain yang diiktiraf dalam bahasa berkenaan sebagai karya agung,
antaranya Nagarakertagama atau Serat Centhini yang ditulis dalam bahasa
Jawa atau I La Galigo yang ditulis
dalam bahasa Bugis (http://www.yayasankaryawan.com).
Rujukan
A. Samad Ahmad (2006). Sulalatus salatin: Sejarah Melayu Edisi Pelajar. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdul Rahman Napiah, Lanang Jaya Hj. Rohani, Hj. Mohd. Rashid Idris dan Hj. Naffi Mat
(2013). Penghayatan karya agung Melayu (KBR 3063). Pusat Pendidikan Luar.
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdul Rahman Napiah, Lanang Jaya Hj. Rohani, Hj. Mohd. Rashid Idris dan Hj. Naffi Mat
(2013). Penghayatan karya agung Melayu (KBR 3063). Pusat Pendidikan Luar.
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Sumber internet. Diperoleh pada April 5, 2014 daripada http://www.yayasankaryawan.com
Sumber internet. Diperoleh pada April 5, 2014 daripada http://www.yayasankaryawan.com
No comments:
Post a Comment